Sjöpolisen återvänder till Värmland
Efter över 20 års frånvaro återvänder sjöpolisen till Värmland i sommar. Satsningen ska stärka polisens närvaro på bland annat Vänern och i skärgårdsområden vid större evenemang.
I sommar återvänder sjöpolisverksamheten i Värmland efter mer än två decennier. De nya sjöpoliserna kommer att patrullera på Vänern och ett flertal andra av länets sjöar - men också vid större arrangemang som SM-veckan, Kajen och Arvika hamnfest.
- Sjöpolisen är en efterlängtad förmåga tillbaka i Värmland. Som ett vattenlän med Vänern, stora sjösystem och många vattendrag såg vi en tydlig möjlighet och ett behov av att åter bygga upp den här förmågan, säger Anna Hallqvist, polisområdeschef i Värmland i ett pressmeddelande.
En viktig del av polisens arbete kommer vara att stoppa farliga beteenden på sjön. Detta kan vara saker som sjöfylleri, vårdslös körning och störande körning med vattenskotrar.
- Buskörningar med vattenskotrar är något vi kommer att behöva arbeta aktivt mot. Vår målsättning är att ingen ska behöva känna sig rädd för att vistas i vattnet. Vi kommer rapportera dem som missköter sig, säger Calle Wall i ett pressmeddelande.
Sjöpolisen kommer också att hjälpa till vid vissa sökinsatser och andra liknande händelser. Samtidigt vill verksamheten arbeta med relationsskapande och öka allmänhetens förtroende.
- Vi ska kombinera ordning och reda på sjön med relationsskapande arbete, säger sjöpolisen Patrik Kemppainen i ett pressmeddelande.
Polisen vädjar också till allmänheten att tipsa om händelser och misstänkta aktiviteter på sjön eller vid vattendrag.
- Ser man någon som kör båt berusad eller beter sig farligt ska man kontakta polisen, säger Calle Wall i ett pressmeddelande.
Enligt polisen själva ska den återinförda sjöpolisverksamheten leda till ökad närvaro där människor ofta vistas, samtidigt som samarbetet med bland annat Kustbevakningen ska stärkas för att skapa ett tryggare Värmland.