Sportfiskare tar täten på den gröna vågen.

Grön våg: ”Kan bli förbjudet med förbränningsmotor”

Publicerad

Hur påverkas sportfiskare i kölvattnet av den gröna omställningen? Svaret är att många redan ställt om, men att vi bara sett inledningen av epoken med elmotorer och andra alternativ till bensinslukarna. Häng med Fiskejournalen på en liten framtidsspaning inför Båtmässan i Göteborg 2 februari.

Sverige har antagit ett mål som innebär att landet inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Kort sagt: Det svenska samhället ska ställa om, inte minst fordonssektorn.

Lars-Åke Redéen, chefredaktör Båtliv.

Inom bilsektorn förs det sedan länge högljudda debatter kring elbilar och andra drivmedelsformer, och det nationella bensinupproret nådde exempelvis nya toppar under 2019. Frågan är förstås varför det inte väsnas mer till sjöss?

Det kan bero på att förändringens vindar redan blåst hårt där. Visserligen drivs fortfarande de flesta fritidsbåtar och yrkesbåtar av bensin och diesel, men vi kan genast slå fast att båtburna svenskar faktiskt har anledning att sträcka på sig lite extra. Sverige är nämligen i framkant när det gäller elmotorer till sjöss. Underlaget och intresset är så stort att det var befogat att starta upp en separat el-båtsmässa 2019 i Stockholm.

Fiskejournalen har bett några tunga aktörer inom svenskt båtliv att spana in i spåkulan – och berätta vilken utveckling de ser på området.

Lars-Åke Redéen, chefredaktör Båtliv:

1)Hur ser framtiden ut för fritidsbåtar i allmänhet och sportfiskebåtar i synnerhet?

– För den stora massan väntar nog en omställning till att köra saktare och troligen byta ut sina motorer på sikt. Det kan även snart bli förbjudet att köra med förbränningsmotor i känsliga områden. Det finns fortfarande väldigt många gamla motorer kvar och att skrota dessa för att producera nya med el eller annan driftteknik är nog inte det bästa miljövalet. Sportfiskebåtar i Sverige följer utvecklingen. I USA är det annorlunda eftersom där är hög fart prioriterat, inte minst för fiskebåtar som snabbt ska ta sig ut till fiskeplatsen. En stor del av fritidsbåtarna är segelbåtar och de kan nog segla vidare.

2)Vad tror du är på gång inom området – inte minst när det gäller priser?

Priserna på elmotorer har varit mycket höga från start, främst på grund av batterierna. Fortfarande ligger priserna högt, men köparna får längre räckvidd för pengarna för varje år. Det har kommit många elmotoralternativ från entreprenörer och hoppfulla uppfinnare, men de stora motortillverkarna har hittills inte presenterat sina nya lösningar. När de kommer om några år så blir skiftet dramatiskt till först hybrid och el, därefter kanske annan teknik.

3)När tror du att vi räkna med det stora genombrottet?

Först måste bilbranschen genomföra sitt teknikskifte och därmed batterierna gå ned i pris. Därefter kommer båtbranschen och andra mindre branscher. Bil- och transportbranschen med sina stora volymer måste gå först och ta utvecklingskostnaderna. Det produceras och säljs cirka 800 000 utombordsmotorer per år i världen. Av detta står den Nordamerikanska marknaden för minst 75 procent av försäljningen, Sverige står för drygt 1 procent. Det är därför den amerikanska marknaden och de amerikanska miljömyndigheterna som i stor utsträckning kommer att diktera villkoren. För dieseldrivna utombordare i fritidsbåtar är framtiden mer osäker på grund av emissionskrav och för att trenden är tydlig mot utombordare på allt större motorbåtar.

Läs mer om Båtmässan:

Sportfiske på Båtmässan – teckna en gratis prenumeration