Världens största mässa för sportfiskare
Världens största branschmässa inom sportfisket är utan tvekan amerikanska ICAST. I år gick mässan av stapeln 10-12 juli i Orlando. Fiskejournalens Fredrik Stjärnkvist var på plats för att vältra sig bland allt från stekheta produktnyheter till bassfiskestjärnor på en av årets största internationella fester för sportfiskare. Häng med!
Text & foto: Fredrik Stjärnkvist
Florida i juli är oftast i varmaste laget, särskilt för oss skandinaver, men är ändå ett högst lämpligt val då solskensstaten faktiskt stoltserar med flest antal sportfiskare i USA. I år hade jag förmånen att besöka mässan för första gången. Så här i efterhand vet jag inte riktigt vad jag förväntade mig, men dessa tre dagar var faktiskt något utöver det vanliga.
I en gigantisk inomhushall på Orange County Convention Center var över 600 företag representerade, att bara gå rakt fram från ena sidan av hallen till andra änden tog flera minuter, det kändes som det aldrig tog slut. Om man ska ha en hyfsad möjlighet att titta på allt som visas upp så räcker inte 1 dag, och jag hann inte ens med allt på 3 dagar… Det säger ju en hel del om storleken och antalet utställare.
…att bara gå rakt fram från ena sidan av hallen till andra änden tog flera minuter, det kändes som det aldrig tog slut.
Bassprofiler & Angling Super Cup
Förutom alla nya, fascinerande prylar som hade världspremiär på mässan så finns det många andra intressanta saker. Här på ICAST har du t ex möjlighet att prata med de stora bassprofilerna – Kevin VanDam, Mike Iaconelli, Jordan Lee, Aaron Martens och Brent Chapman – för att nämna några av stjärnorna. Sedan träffar man givetvis också intressanta människor som arbetar i branschen, t ex spötillverkare, betesdesigner, kajaktillverkare och rull-ingenjörer som gärna delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Fast helst pratar de faktiskt om sitt stora intresse, själva fisket – storfångster, planerade fisketurer, spännande vatten och drömresor! Nu förstår ni kanske varför jag inte hann med att besöka alla montrarna…
Ett nytt inslag i år var tävlingen ”Angling Super Cup”, ett spännande koncept som går ut på att europeiska predatorfiskare möter amerikanska bassfiskare i ett Ryder Cup-liknande upplägg. I år fanns det 15 européer på plats, bl a välkända Luc Coppens, årets vinnare i WPC: Radek Filip och Martin Stepka från Tjeckien, Albin Sharghi från Mojoboats samt holländska predatoresset Willem Stolk. Amerikanen Keith Carson i par med Jens Strack från Tyskland vann Angling Super Cup 2019. Årets upplaga i Lake Toho strax söder om Orlando ska mer ses som ett ambitiöst test, nästa år blir det mer på allvar. Det kommer bli spännande att se vad detta mynnar ut i. Förutsättningar för ett rafflande tävlingsupplägg finns där iallafall.
Se bildspelet – klicka på bilden här nedan
[allergallery id=”63073″]
En annan trend som var tydlig på mässan var de ”hybrider” av kajaker som fanns i en mängd olika storlekar och utföranden.
Världspremiär på ICAST
Om jag skulle välja ut några höjdpunkter när det gäller nya produkter måste jag nämna de nya elmotorerna från Garmin och Lowrance. Två mycket spännande produkter som introducerades på mässan. På sikt troligtvis starka konkurrenter till Minn Kota och MotorGuide. På betessidan hittade jag inget speciellt eller så är jag avtrubbad efter så många år i branschen. Självklart fanns det fräcka beten i mängder men inget som utmärkte sig. På spöfronten fanns det två grejor som stack ut. Dels ett superläckert rullfäste från American Tackle helt i kolfiber och dels ett rullfäste från Pacific Bay som ser ur som ett pistolhandtag. Mycket intressant, särskilt till tyngre fiske där handleder tar mycket stryk. En annan trend som var tydlig på mässan var de ”hybrider” av kajaker som fanns i en mängd olika storlekar och utföranden. Alltså, lite större flytetyg som fortfarande var mobila men där man kunde sätta på en stor elmotor eller en mindre bensinmotor. Någonstans mittemellan en kajak och en modern eka.
Det fanns såklart tusentals andra produkter, och om någon annan fått välja så hade det såklart inte blivit exakt samma prylar som jag tyckte var intressanta. Till sist får vi inte glömma tjejerna från Pelagic, uppseendeväckande är bara förnamnet…
Om ni undrar varför det står ”Great fishing starts here” i rubriken så var det de ord som mötte alla besökare i entrén. En passande slogan, och givetvis då i kolossal-format, det är ju USA vi pratar om!