Sushirestauranger säljer ål – får känga av WWF
Att ålen är en hotad art hindrar inte fiskbutiker och restauranger från att sälja den – inte minst inför julen då försäljningen brukar öka. I synnerhet sushirestauranger får en känga av Världsnaturfonden WWF.
Deras årliga undersökning ”Ålen på julbordet” visar nämligen att drygt varannan fiskbutik och var tredje sushibar fortsätter att sälja den akut hotade fisken. Visserligen har färjerederierna och måltidsleverantörerna valt bort ålen, liksom en majoritet av restaurangerna, men det återstår mycket att önska.
– Vi välkomnar att allt fler säger nej till den akut hotade fisken, bland annat ser vi en nedgång hos fiskbutikerna. Nu är det dags för sushirestaurangerna att göra samma sak. Varje ål är viktig att skydda. Nolltolerans och ålfiskestopp behövs i hela EU, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
En färsk Kantar Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av WWF visar att 8 procent av svenskarna i genomsnitt ätit ål det senaste året. I södra Sverige är siffran 21 procent. I Skåne, där åltraditionen är stark, säljer två av tre fiskbutiker ål (70 procent) och varannan sushibar (45 procent).
Att odlad ål skulle vara bättre för miljön håller inte, menar WWF.
– Odlad ål är ung vildfångad ål som sätts i fångenskap och matas för att växa sig stor. Den kommer från ett och samma hotade bestånd, säger WWF:s fiskexpert Karin Glaumann i ett pressmeddelande.
Läs även om fiskalternativen på julbordet!