Stor turistsatsning

Publicerad Senast uppdaterad

Storslagen vildmark, närproducerad mat, spännande samekultur i kombination med avancerad skidåkning, jakt och fiske. Nu ska södra Lappland sättas på den nordiska och internationella turistkartan. Dorotea, Strömsund, Vilhelmina och Åsele kommun går samman och startar Destinationsbolaget South Lapland AB.
Rese- och turistnäringen är en av Sveriges snabbast växande näringar och omsatte 254 miljarder år 2010. Internationella besökare är det snabbast växande segmentet och står för 87 miljarder av omsättningen. Naturbaserad turism är det segment som enligt världsturism-organisationen (UNWTO) växer snabbast. Med vacker natur, samekultur, närproducerad mat, möjligheter till avancerad skidåkning, heliskiing, kiteskiing, jakt och fiske räknar Destinationsbolaget South Lapland med att locka fler besökare till regionen.
– Nu öppnas portarna till södra Lappland genom att fyra kommuner för första gången har gått samman och paketerar upplevelser, hotell och service. Vår gemensamma satsning kommer att driva turister till regionen och öka framtidstron hos näringslivet och investerarna, säger Yvonne Lif-Lövbrand som tagit initiativet till satsningen.
Officiell lansering sker den 6 september och samtidigt lanseras webbsidan Southlapland.com
Morgan Fihn