SportfiskeSverige Online gick i hamn med sitt mål
Kan en digital mässa mäta sig med den fysiska Sportfiskemässan? Den frågan lämnar vi till folk själva att avgöra – men en det råder ingen tvekan om att SportfiskeSverige Online fyllde ett tomrum.
Det var Freewater Pictures som bjöd in branschen till den första riktiga digitala sportfiskemässan, där både utställare och besökare deltog på distans mellan 9–11 april. Själva epicentrum var vid en marina vid Mälaren, och där satt bland andra Oskar Stenberg bakom spakarna och styrde evenemanget framåt.
När Fiskejournalen pratar med honom på söndagskvällen så är han på väg hem till familjen och summerar intrycken.
– Det har varit väldigt intensiva dagar och jag känner mig urlakad. Men det har varit bra drag på både livesändningarna och besöken, säger Oskar.
Exakt hur många besökare som mässan hade går inte att svara på förrän efter några dagar, men arrangörernas målsättning på 10 000 unika besökare kan stämma ganska bra överens med det faktiska resultatet.
– Strax under 10 000 åtminstone, och antalet sidvisningar var så klart högre med många återkommande besökare.
Oskar berättar att många besökare efterfrågade längre öppettider, så att de kunde sitta och handla på kvällstid, och att det kanske blir möjligt om mässan återkommer.
– Så här första gången kunde vi inte begära att alla utställare skulle hålla öppet under helgkvällar, men det är något att fundera på inför framtiden. Vissa utställare hade dock väldigt många besökare redan första dagen, speciellt sådana som följt våra rekommendationer hur det skulle bygga sina montrar.
För en framtid har SportfiskeSverige Online, i någon form.
– Helst vill vi såklart samarbeta med Sportfiskemässan, och då gärna tidigare på säsongen innan det hunnit bli öppet vatten. Men jag måste ändå säga att mässan blev framgångsrik, summerar en trött men nöjd Oskar Stenberg.