Inför Båtmässan i Göteborg: Fiskare tar täten på el-vågen
Hur påverkas sportfiskare i kölvattnet av den gröna omställningen – i synnerhet de som fiskar från motordrivna båtar? Svaret är att många redan ställt om, men att vi bara sett inledningen av epoken med elmotorer och andra alternativ till bensinslukarna. Häng med Fiskejournalen på en framtidsspaning inför Båtmässan i Göteborg 2 februari.
Sverige har antagit ett mål som innebär att landet inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2045. Kort sagt: Det svenska samhället ska ställa om, inte minst fordonssektorn.
Inom bilsektorn förs det sedan länge högljudda debatter kring elbilar och andra drivmedelsformer, och det nationella bensinupproret nådde exempelvis nya toppar under 2019. Frågan är förstås varför det inte väsnas mer till sjöss?
Det kan bero på att förändringens vindar redan blåst hårt där. Visserligen drivs fortfarande de flesta fritidsbåtar och yrkesbåtar av bensin och diesel, men vi kan genast slå fast att båtburna svenskar faktiskt har anledning att sträcka på sig lite extra. Sverige är nämligen i framkant när det gäller elmotorer till sjöss. Underlaget och intresset är så stort att det var befogat att starta upp en separat el-båtsmässa 2019 i Stockholm.
Vilken typ av eldrivna båtar är det då som står för ökningen? Fortfarande är det en kraftig övervikt för el-utombordare, av anledningen att det är enkelt och förhållandevis billigt, i förhållande till att konvertera en personbil.
Det har heller inte funnits så stort utbud av båtar som byggts från grunden för att drivas av el. Men även där verkar det som att Sverige ställer sig i täten. Förra sommaren sjösattes de första serietillverkade exemplaren av en snabb och energisnål svensk elbåt med en räckvidd på hela nio mil per laddning. Pionjärerna bakom båten var Candela Speed Boat i Gåshaga. Möjligtvis har vårt östra grannland, Finland, sett lanseringen som en utmaning. Det finska båtföretaget Q-Yachts har nämligen levererat sin första båt, en daycruiser med eldrivlina, med ambitionen att bli ”havets Tesla”.
Racet är alltså igång – och förhoppningen är att den gröna omställningen till sjöss både ska bli snabb, smidig och någorlunda ekonomiskt hanterbar. Utifrån denna bakgrund har Fiskejournalen bett några tunga aktörer inom svenskt båtliv att spana in i spåkulan – och berätta vilken utveckling de ser på området.
I dag är turen kommen till Mats Eriksson, vd för Båtbranschens riksförbund.
1) Hur ser framtiden ut för fritidsbåtar i allmänhet och sportfiskebåtar i synnerhet? Framförallt i fråga om omställning från bensin- till elmotor?
– Vi som bor i Sverige älskar att vara på sjön. Runt 2.5 miljoner människor är på sjön varje år i en fritidsbåt. Det intresset ser ut att öka i takt med att vi semestrar hemma, vi söker naturupplevelser med mera. Sportfisket har öppnat en ny marknad för oss i båtbranschen och vi ser en jämn ökning i försäljning till sportfiskare – som älskar att köpa det senaste vad gäller både båt och utrustning. Drömkunden, kan man säga! Vad gäller eldrift så är det sportfiskarna som går i täten och köper trollingmotorer med eldrift, tillsammans med alla som nu byter ut sina gamla tvåtaktare på ekan, roddbåten eller gummijollen. Det är alltså i segmentet små utombordsmotorer som den stora ökningen sker just nu. Flera spännande elbåtskoncept ser nu dagens ljus och precis som på bilsidan så finns det ett antal köpstarka kunder som vill ha det senaste – dem ska vi vara rädda om, för dessa människor bidrar till att utvecklingen går framåt!
2) Vad tror du är på gång inom området – inte minst när det gäller priser?
Den stora utmaningen är att få fram en större utombordsmotor som på allvar kan bli ett alternativ till de vanliga fyrtaktsmotorerna. Den absoluta majoriteten av sålda nya båtar är öppna dagtursbåtar/styrpulpetbåtar med utombordare – där finns den stora potentialen och därmed volymen som kanske kan få priserna på framför allt batteripacken att komma ned i pris. En annan potential i volym är alla som vill byta ut sin gamla utombordare (eller inombordare) till en elmotor när den gamla ska fasas ut.
3) När tror du att vi räkna med det stora genombrottet?
– Priserna måste helt enkelt sjunka och när de gör det kan det gå fort – men vi pratar nog om 5–10 år innan vi är där. Vi jämförs ofta med bilindustrin (som är 200 gånger större än båtbranschen) och där håller det ju precis nu på att lossna.
Läs mer inför Båtmässan här!