Grundaren av Patagonia vill stoppa Långforsens kraftverk
Kampen mot kraftverket i Långforsen i jämtländska älven Långan får nu internationell uppbackning då klädföretaget Patagonias grundare, Yvon Chouinard, uppmanar kommunalrådet AnnSofie Andersson i Östersunds kommun att riva ut dammen stället för att bygga upp den.
Yvon Chouinard, som är grundare och ägare av klädföretaget Patagonia, har skickat ett brev till AnnSofie Andersson, Östersunds kommun, med en vädjan om att inte bygga upp kraftverket i Långforsen igen. Patagonia, med över 2 000 anställda och en omsättning på ungefär 5,2 miljarder kronor säljer kläder och utrustning i ett stort antal butiker i Sverige.
Yvon skriver att han besökt Jämtland flera gånger för fiske, men att han inte kan rekommendera Östersund och Jämtland som besöksmål om de föredrar att bygga dammar istället för att ta bort dem. Kommunägda Jämtkraft AB planerar att bygga upp kraftverket i Långforsen trots att det skulle försämra vattenmiljön, ge en mycket obetydlig kraftproduktion och dessutom riskerar att skada regionens viktiga turistnäring.
– Istället för att stödja byggandet av denna damm, borde ni arbeta intensivt med att restaurera Långan till sin forna glans, det är trenden för framtiden i andra delar av världen, betonar Yvon Chouinard.
Yvon har besökt Jämtland flera gånger för fiske, men han kan inte rekommendera Östersund och Jämtland som besöksmål om de föredrar att bygga dammar istället för att ta bort dem.
Patagonias ställningstagande skickar en kraftfull signal till turism och besöksnäring i Jämtland att även de bör agera mot kraftverket. Brevet från ett av världens största klädföretag för fritidskläder pekar på att Jämtkrafts- och Östersunds kommuns planer nu på riktigt börjar erodera ner varumärket Jämtland. Vad en sådan varumärkesnedgång kan innebära i ekonomiska termer är oerhört svårt att säga, men att det är minst ett par tiopotenser större än den magra vinst som Jämtkraft redovisat om de får bygga kraftverket är odiskutabelt.
Patagonia skänker årligen 1 procent av sin vinst till rörelsen ”1 % for the Planet”, där pengarna går till olika miljöorganisationer och arbete kring miljövård. Patagonia var också huvudsponsor till den prisbelönta filmen Damnation, som handlar om de dammutrivningar som skett i USA de senaste tio åren.
Här kan du läsa hela den unika uppmaningen från Yvon i sitt brev till AnnSofie Andersson:
Dear Mayor Andersson:
I write to you as the founder and owner of the Patagonia clothing company. Patagonia, as a global brand, has had a significant presence in Sweden since the 1980s. Personally, I have visited your region several times and recognize the economic value to local businesses and citizens of the wild places, free flowing rivers and excellent fishing.
It has come to my attention that you, as the Mayor of Ostersund, support the building of another dam in Sweden at Langforsen on Langan in Jamtland. I and my company have been fighting deadbeat dams for the last 20 years. We are proud sponsors of the award-winning film DamNation. The film powerfully documents the fact that we are now tearing down one deadbeat dam per week in the US. I declare that I fully support any of your citizens and activist organizations that oppose the construction of this dam at Langforsen. As I understand it Sweden has over 1700 dams which provide less than 1.2% of the total electricity generated in your country. I write because I cannot understand why you support the building of another harmful dam.
The trend in the rest of the world is to take down dams. In Chile, the government just halted the building of dams on the Baker River and the Pascua River. In the US we are seeing progress toward our goal of removing massive dams on the Lower Snake River.
As an avid fisherman and outdoorsman I cannot justify visiting Ostersund and Jamtland if dams continue to be built rather than removed. Because of my business values and my lifetime of environmentalism it troubles me to find myself still fighting to preserve wild and natural places. I hope you will recognize the importance to your citizens and to the visitors to your region the value of keeping your wild places wild. Instead of supporting this dam you should work your hardest to restore Langan to its former beauty. It is the trend for the future in other parts of the world.
With Regards,
Yvon Chouinard
Organisationerna Sportfiskarna och Älvräddarna, tillsammans med Fiskejournalen och alla svenska sportfiskemagasin, uppmanar alla att skicka kampanjbrevet till AnnSofie Andersson, som du hittar här.