Fiskejournalen på Forshagaakademin
I veckan höll Fiskejournalen en mediadag på Forshagaakademin i Värmland. Nästan hundra fiskeelever var närvarande och temat för dagen var hur man kan använda media för att få fram sitt budskap.
Idag kan vem som helst med små medel ta hjälp av den nya tekniken och nätet för att exponera sig själv och marknadsföra sin verksamhet. Men det finns också många fällor för den som ger sig ut i mediabruset.
Mathias Larsson, Martin Falklind och Maria Ålander från Fiskejournalen berättade om sina erfarenheter från media och försökte ge tips och råd till de vetgiriga fiskeeleverna.
– Det är viktigt att tänka sig för innan man lägger ut saker. När bilder, kommentarer eller inlägg väl är därute, är de svåra att sudda bort, säger Mathias Larsson.
– Men samtidigt har eleverna idag möjligheter som är fantastiska. Sköter de korten rätt, kan de redan nu grunda för sin sportfiskekarriär genom att blogga, göra filmer och skriva bra inlägg på nätet.
Bådar gott för framtiden
Forshagaakademin, som ligger två mil norr om Karlstad, har både ett Sportfiskegymnasium och en Yrkeshögskola som utbildar fiske- och jaktguider. Mediadagen riktade sig till samtliga årskurser och var minst lika givande för Fiskejournalens representanter som för eleverna själva.
– Det är viktigt för oss att få komma ut och träffa de killar och tjejer som är branschens framtid. Av vad vi såg denna dag, jag konstatera att det bådar gott, säger Martin Falklind.
Maria Ålander