Fiskejournalen – en tidning i medvind!
Nyligen publicerades en sammanställning av hur det går för landets tidskrifter. Många har tappat läsare sedan fjolårets mätning, men det finns undantag. Två lysande exempel är Fiskejournalen och Allt om Flugfiske, som i år har 18 respektive 15 procent fler läsare. Snacka om medvind!
Intresset för sportfiske är stort i Sverige och omkring två miljoner testar fiskelyckan årligen. Glädjande nog vill många även läsa fiskemagasin. Fiskejournalen ökar i år med 18 procent, och når i genomsnitt 90 000 läsare per nummer.
”Det här är givetvis ett kul kvitto för både medarbetare och redaktion att vi är på rätt väg”
– Det här är givetvis ett kul kvitto för både medarbetare och redaktion att vi är på rätt väg. Jag tycker också att det är positivt för branschen. Ju fler sportfiskare vi når med våra budskap, såväl de roliga som viktiga, ju bättre är det för svenskt sportfiske. Dessutom tror jag att annonsörerna blir glada, säger Martin Falklind, chefredaktör på Fiskejournalen.
Även Allt om Flugfiske visar gröna siffror. I år når ett genomsnittligt nummer 39 000 läsare, vilket är 15 procent fler än i fjol. Tidningens chefredaktör Johan Klingberg tror att hårt arbete spelar en viktig roll i tidningens framgång.
– Vi och våra medarbetare arbetar ständigt stenhårt för att entusiasmera och inspirera våra läsare. I tidningarna finns en mer djuplodande kunskapsbank att hämta information ifrån, och våra läsare vet det, hälsar han.
Undersökningen utfördes av Orvesto Konsument. Här kan du läsa om hur den gick till och se hela listan.
Hans Hällman