Akta dig för vobblereffekten
En trailer med fel kultryck kan bli en dödsfälla – oavsett om kultrycket är för högt eller för lågt. Men det är utan tvekan för lågt kultryck som är farligast eftersom vobblereffekten då kan komma både snabbt och överraskande.
De flesta som dragit omkring på båttrailer, husvagn eller en vanlig släpkärra vet hur lätt det är att lasta lite felaktigt, så att släpet blir obalanserat.
Själv har jag en gång råkat ut för en rejäl vobblersväng i en nedförsbacke uppe vid Vättern. Jag var på väg hem från en trollingtävling i Granvik med dåvarande redaktionsbåten på släp. På grund av en påbyggd plattform längst bak var båten lite baktung och i nedförsbacken blev nog farten lite för hög. Kanske drog jag till i ratten och plötsligt började släpet slingra sig, allt snabbare och hårdare för varje sväng. Snart for vi fram som en ledad vobbler över vägen. Tur att jag inte mötte någon innan jag fick ner farten och fick stopp på svängarna.
Snart for vi fram som en ledad vobbler över vägen.
Felet var att släpet var baktung och kultrycket på tok för lågt. En tumregel säger att kultrycket ska vara så att en normalstark person precis orkar lyfta dragskon, cirka 50-70 kilo.
Den här mycket instruktiva filmen från irländska Dun Laoghaire Marina visar precis vad som händer om släpet är baktungt och kultrycket för lågt.
Svenne Andersson
[socializer-facebookembed href=”https://www.facebook.com/dunlaoghairemarina/videos/1471663689527395/”]