Populär mässa lockade 25 000

Publicerad Senast uppdaterad

Årets fiske- och jaktmässa på Tullgarns Slott blev en succé. 25 000 besökare fick se nya prylar från branschen och på scenen underhöll sportfiskeartisten Markoolio och Martin Falklind.
Besökande ungdomar som fick testa på att fiska med guider från Forshagaakademin och Sportfiskarna. I de Engelska dammarna fick de yngsta barnen, som gick fiskestigen, avsluta med att meta regnbåge. Det var 300 barn som tillsammans lyckades få 150 regnbågar.
Ute vid fiskebryggan var det också full fart där ungdomarna fick testa att fiska från båt – 50 gäddor lyckades man få under mässdagarna.

Erlandsson invigde
Under mässan arrangerades också Forum Tullgarn med tema ”Betyder jakten och fisket något för Sveriges tillväxt”. Det var Martin Falklind, Fiskejournalen, Bo Sköld, Jägareförbundet och landsbygdsminister Eskil Erlandsson som vid stora scen hade en intressant dialog inför fullsatta bänkar. Martin Falklind tillsammans med Markoolio gjorde även en inspirerande föreläsning om filmen ”Expedition Den gamle och havet” och framsynt fiskförvaltning i Mexiko.
Det i särklass största intresset på mässan fick Markoolio som uppträdde på stora scen och sedan signerade autograf och pratade fiske med ungdomar i flera timmar. Markoolio är engagerad i projektet Börja Fiska där ABU Garcia, Sportfiskarna och Unga Sportfiskare ger möjlighet för barn att låna fiskeutrustning gratis för att börja fiska.
Swedish Game Fair är med det kungliga Tullgarns Slott en unik samlingsplats. Mässan besöktes av 25 000 personer och trots mycket bössor och spön är helheten så mycket större: Livsstil, kläder, utrustning, friluftsliv och mat.
– Förutom att besökarna vill se fler företag inom sportfiske så har mässan återigen visat sig ta ett totalgrepp om branschen avslutar mässchefen Torbjörn Larsson.